Poznáte Ščetinina? Michail Petrovič Ščetinin bol ruský pedagóg a zakladateľ Rodovej školy. Metodika, ktorú používal sa stala známa ako „Ščetininova metóda“ alebo „Ščetininova výchova“. Škola sa zameriava na celostný rozvoj dieťaťa prostredníctvom aktívnej a tvorivej činnosti v súlade s prírodou.
V Ščetininovej rodovej škole sa deti učia prostredníctvom praktických činností, ako je práca na záhrade, stavebné projekty, umenie a remeslá. Ščetinin veril, že vedomosti sa najlepšie získavajú prostredníctvom skúseností a praktického zapojenia. V dokumentárnom filme o škole, chlapec hovorí, že človek ktorý opúšťa školu v 18 rokoch si vie napríklad sám postaviť dom.
Jeho výchovný program zdôrazňuje osobný rozvoj, tvorivosť a zodpovednosť voči spoločnosti. Ščetininova metóda je založená na princípe, že každé dieťa má svoj vlastný rytmus a tempo učenia, a preto je dôležité poskytnúť im individuálny a prispôsobený študijný plán.
Rodová škola Michaila Petroviča Ščetinina je pokladaná za jednu z najinovatívnejších výchovných metód a stala sa vzorom pre mnoho pedagogických štruktúr po celom svete. Prvky tejto metódy nájdete vo vzdelávaní mnohých škôl. Svetová organizácia UNESCO tri roky po sebe vyhlásila vzdelávací systém Ruskej rodovej školy za najlepší na svete.
UNESCO je svetový líder v príprave školských osnov a zdokonaľovaní ich obsahu tak, aby vzdelávanie prispievalo k formovaniu globálnej tolerantnej spoločnosti. UNESCO svojimi vzdelávacími programami buduje povedomie o klimatických zmenách, ľudských právach, rovnosti príležitostí, udržateľnom rozvoji a ochrane kultúrnej diverzity a dedičstva. Podporuje celoživotné vzdelávanie, technické a remeselné vzdelanie, lingvistickú rozmanitosť a inklúziu na školách.
Tento vzdelávací systém inšpiroval aj ľudí na Slovensku. SÚKROMNÉ OSEMROČNÉ GYMNÁZIUM v Hnilčíku na Spiši, začalo svoju činnosť 1. septembra 2008
Veľmi rýchlo sa však začala šíriť panika.
Medzi ľuďmi, v médiách a za pomoci antikultovej organizácie Integra sa začala otvárať otázka čo je to vlastne za projekt a či je bezpečný pre výchovu a vzdelávanie detí. Ľudia začali spájať projekt rodovej školy a skupinu nadšencov, čitateľov kníh Vladimíra Megreeho, ktorý práve vo svojich knihách spomínal ako príklad vzdelávania školu Štetinina. Nakoľko týchto ľudí, priaznivcov kníh o Anastázii nazvali kultom, začala aj škola vyvolávať rozhorčenie vo verejnom priestore. Či ide o zaujímavý pedagogický experiment, alebo skutočne o sektu, dotazovali aj zriaďovateľkou Mgr. Imeldou Trochtovou, PhD., (51), ktorá odmietala komunikovať s novinármi, hlavne pre jej negatívnu skúsenosť skreslovania informácií.
Trinásť študentov, vo veku od 11 do 15 rokov, pôvodom z rôznych miest, ako Košice, Zvolen, Trenčín, Letanovce, Pardubice a Viedeň, podľa informácií odcestovalo do Ščetinovho vzdelávacieho zariadenia v Tekose, Rusko. Tento krok vyvolal otázky a pochybnosti, najmä preto, že škola v Hnilčíku pozastavila svoju prevádzku. Dotazovaní boli aj ďalší ľudia v záujme pochopiť čo sa deje. Starosta obce Vladimír Fabian sa vyjadril ku škole takto: “podporujem nový vzdelávací projekt, verejnosť má ale obavy.
Mnohí kritici tvrdia, že škola má podozrivé spojenie s hnutím Anastázie, ktoré môže byť nezdravé pre študentov. Podľa svedectiev miestnych obyvateľov, ktorí boli svedkami zvláštneho správania študentov a ich izolácie od okolia, sa šíria obavy o blaho a bezpečnosť detí. Niektorí svedkovia tvrdia, že deti sa zdajú byť oddelené od ostatného sveta, žijú v izolácii a vyhýbajú sa kontaktu s okolitými obyvateľmi.
Kritici sa báli, že to môže byť nezdravé pre tieto deti, otázka však znie, čo títo kritici považujú za dobré, čo je ich norma, aké vzdelávanie je podľa nich efektívne a aké má výsledky v rámci celostného rozvoja človeka? Obavy, domnienky, ale žiadne fakty.
Podľa moskovského Centra pre štúdium náboženstiev a siekt je údajne profesor Ščetinin falošný akademik a tzv. anastáziánovci patria medzi kulty. Podľa slovenského Centra prevencie v oblasti siekt Integra to potvrdila aj Medzinárodná konferencia v Nižnom Novgorode ešte v roku 2001, ktorá vo svojom oficiálnom výstupe zaraďuje toto spoločenstvo práve medzi kulty. Čo spôsobila táto nálepka? Na základe akých kritérií ju dostali. Robia niečo zlé?
Antikultové organizácie úradujú po celom svete a rozhodujú o tom čo je dobré a čo zlé, čo je bezpečné a čo nebezpečné. Ale skupiny, ktoré hodnotia, sa nevedia prestať diviť, k akým záverom tieto antikultové hnutia prichádzajú. Ich tvrdenia sú väčšinou veľmi manipulatívne podávané a robia závery, ktoré sa nezakladajú na realite.
Áno existujú sekty, ktoré sú nebezpečné, ale ich počet voči tým, ktoré iba takymi nazvali je malý. Predstavte si ľudí, poznala som ich osobne, ktorí chceli pre svoje deti iba iné vzdelávanie, pretože videli že klasické vzdelávanie nedokaže zabezpečiť individuálny prístup a celostný rozvoj osobnosti dieťaťa. Štetininová škola, ktorú navštívili bola pre nich obrovskou inšpiráciou, ktorú chceli preniesť aj ku nám. Deti okrem klasických predmetov získavali aj praktické skúsenosti do života.
A potom príde niekto, kto celú vašu prácu bez hlbšieho poznania, pochopenia odpíše slovom sekta. V spoločnosti sa len veľmi ťažko zbavuje tejto nálepky. Ľudia sú demotivovaní a nemajú prostriedky, ani známosti aby to celospoločensky uviedli na pravú mieru.
Pozrite sa na komentáre pod dokumentom o škole… očividne pracujú veľmi organizovane, pretože tento človek chodí a všade rozsieva nenávisť voči ľuďom a rôznym skupinám.
Škola v Hliníku musela ukončiť svoju činnosť, nie pretože existovali dôkazy, nie pretože niekto prakticky dokázal, že vzdelávanie je nedostatočné, alebo že je pre deti tento typ výuky nevhodný. Nie museli zavrieť kvôli narastajúcim útokom zo strany ľudí, poštvaných antikultovými organizáciami a médiami.
A idú ešte ďalej, toto je ich vyjadrenie:
Mohli by sme v Európe nájsť nejakú užitočnú inšpiráciu aj v prípade osobitnej legislatívy na potlačenie siekt? – Dobrým príkladom je Francúzsko, kde v roku 2001 prijali špeciálny zákon o zintenzívnení prevencie a potlačenia sektárskych hnutí. V ňom sú zakotvené ustanovenia o občianskoprávnom zrušení siekt ako právnických osôb, články týkajúce sa obmedzenia propagácie sektárskych hnutí či ustanovenia, súvisiace s podvodným zneužitím stavu nevedomosti alebo slabosti. Kompetentné represívne a analytické zložky by mali už konečne disponovať ucelenou koncepciou postupu proti tomuto šíriacemu sa fenoménu a tiež patrične vzdelanými odborníkmi. Mali by si uvedomiť, že tu nejde len o tzv. náboženské sekty, ale najmä o rôzne terapeutické a komerčné skupiny, ktoré prenikajú do rôznych oblastí nášho života. Ako zvlášť nebezpečná je ich snaha etablovať sa vo výchovno-vzdelávacom procese.
Dnes sú metódy, ktoré používali v škole v Hliníku bežné v rôznych alternatívnych školách. Spoločne učenie sa skupiny detí v rozličnom veku, ručné práce pre praktický život, častý pobyt vonku a v lese, varenie…
Táto konkrétna škola však niekomu vadila. Dostala nálepku sektári, kult a bolo. Spoločnosť tak o nej dodnes premýšľa. Aj napriek tomu, že ju OSN uznalo ako najlepší vzdelávací systém na svete. Ani to nezmylo pachuť nálepky “Sekta” a dokonca tieto informácie stále nájdete na stránkach antikultových organizácií, ktoré pred školou Ščetinina varujú.
Dnes keď sme svedkami toho ako napríklad v Prahe nahá žena v maske žaby predvadzala čudné predsavenie pred zrakom detí, a tvrdí že si stojí za svojím, tu už nepočuť ten krik, ten strach antikultových organizácií a ich strach o naše deti. Čo je to za nový “kult” v spoločnosti, kde zakazujeme deťom zo strachu sa učiť v školách, ktoré sa zameriavajú na celostný rozvoj človeka, ale sme ticho keď umenie pre deti veľmi jasne a jednoznačne prekračuje hranicu mravnosti. Prosím vás, kde je tu normálnosť, príčetnosť a adekvátnosť? Koho vlastne podporujú tieto antikultové organizácie, aké sú ich plány a chcú naozaj chrániť naše deti?
Experimentov na deťoch máme dnes dostatok.... ...
Nabudúce píš tak, aby ťa čitatelia pochopili! ... ...
Asi ste úplne nepochopil článok. Rodová škola... ...
Tak sme si porovnali dĺžky penisov. Ty si... ...
Ako elektromontér u EZ Praha, mám... ...
Celá debata | RSS tejto debaty